Spela på sinnena
Konkurrensen om besökarnas uppmärksamhet är hård, men det finns smarta genvägar. – Använd besökarnas alla sinnen för att förstärka bilden av ert företag. Det fyller ert varumärke med mer än bara argument, säger Ellen Källberg, föreläsare om mässor på Nordiska Undersökningsgruppen. Här är åtta knep på hur du lockar besökare till din monter och får dem att minnas dig.
1. Förstärk ditt budskap visuellt
Det är viktigt att snabbt fånga besökarnas uppmärksamhet och få dem att vilja komma fram. När en stor däckfirma ville visa sina nya miljövänliga däck sådde de en hel vägg med grön sallad och två rader med röd sallad. På håll såg det ut som en målad grön vägg med två röda däckmärken.
Ellen tipsar: Att få besökarnas uppmärksamhet på håll kan vara ett smart knep. Det är även viktigt att det du visar ligger i linje med det budskap du vill få fram.
2. Fånga besökarens blick
Börja med att gå igenom dina foton ifrån montern föregående mässa: Vad fungerade bra och mindre bra? Fundera sedan på hur de flesta montrar ser ut på din mässa och skapa något som sticker ut och fångar besökarens blick. Iögonfallande inredning och mycket färg kan vara helt rätt om det passar just ditt företag och sammanhanget.
Ellen tipsar: Det är viktigt att inte vara för lik sina grannar och även försöka se till att synas på håll.
3. Låt besökaren få känna och delta
Tänk på skillnaden mellan att presentera din produkt och att demonstrera din produkt. Ännu bättre är det om besökarna själva får fingra på produkten; det får dem att stannalängre och även minnas den bättre.
Ellen tipsar: Det finns ett klockrent citat från Benjamin Franklin: ”Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn”. Och det stämmer verkligen.
4. Skapa ett eget rum
Har du möjlighet att arbeta med ljud gäller det att få ljudet att stanna kvar inne i montern. För att lyckas med det – och ge besökarna en känsla av att befinna sig i en helt ny miljö – är det bra att skärma av montern.
Ellen tipsar: Använd tyg, tapet eller större skärmar så har du förvandlat montern till ett eget rum.
5. Påverka sinnesstämningen
Få saker kan framkalla så positiva stämningarsom ljud. Det tar dessutom bort sorlet från gångarna. Många mässor har dock infört tystnadsregler för att slippa en ljudkakofoni, så ta reda på vad som gäller för just din mässa.
Ellen tipsar: Ett bra exempel är den utställare som på en internationell mässa skulle sälja Sverige med ABBA-tema. Ett coverband skulle spela i montern men det visade sig att mässarrangören hade infört musikförbud. Lösningen? Alla monterbesökare fick hörlurar och kunde sedan lyssna på ”The Winner takes it all”.
6. Skapa en signaturdoft
Dofter förknippas med många minnen – såväl gamla som nya. Detta kan du utnyttja maximalt och skapa en egen signaturdoft för just ditt företag. Säljer ni exempelvis golfklubbor är kanske nyklippt gräs doften ni vill åt?
Ellen tipsar: Försök att koppla doften till identiteten på företaget. I vilket sammanhang används din produkt och hur vill du att företaget ska uppfattas?
7. Bjud på saker
Visst, de traditionella hårda karamellerna kan funka att bjuda på, men försök att tänka ut något nytt. Tänk igenom vilken typ av företagni är och vilka typer av möten du vill ska ske i din monter.
Ellen tipsar: När du bjuder på saker är det viktigt att göra det enkelt för besökarna att kunna äta det – och se till att alla får. Har du inte råd att bjuda alla bör du satsa på en VIP-avdelning, i stället för att neka besökare.
8. Respektera varandra
Alla kanske inte uppskattar högljudda fågelskrik eller rökmaskin bara för att du vill förmedla vildmarksliv. Det gäller därför att vara taktisk i valen av sinnesintryck.
Ellen tipsar: Var försiktig så du inte irriterar dina grannar och tänk även på din personal. Orkar de jobba i den här miljön i flera dagar?