Åsa Wikforss Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Vägen till demokratiska och ansvarsfulla medborgare – i en tid av postsanning

”Striden om verkligheten är i full gång.” Så inledde Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi, när hon var sommarvärd i P1 i juli. Vad är kunskap och varför är vi människor så mottagliga för falska nyheter? Under Skolforum & Framtidens lärande kommer Åsa Wikforss föra en diskussion kring narrativ och fejkade nyheter i sammanhanget om medier, demokrati och skola.

Varför är vi så benägna att tro på fejkade nyheter och varför sprider vi dem vidare? Skälen är flera, säger Åsa Wikforss, men det är när ”nyheter” når oss på en känslomässig nivå som vårt kritiska tänkande blockeras. ”Forskning visar också att även när vi accepterat att en nyhet är falsk så händer det att vi ändå håller fast vid dess ’budskap: Det kunde ju ha varit sant! "

Merparten av vår kunskap får vi från andra människor och det gör oss sårbara för påhittade nyheter, lögner och propaganda. Vilken roll spelar medierna och, inte minst,  de nya sociala medierna med sin snabba spridning och vad kan skolan göra?

Åsa Wikforss var sommarvärd i P1 i juli och kom förra året ut med boken Alternativa fakta – om kunskapen och dess fiender som bland annat tar upp kunskapsresistens och falska nyheter. Hon disputerade vid Columbia University i New York och blev 2008 en av Sveriges två första kvinnliga professorer i teoretisk filosofi. Har forskat om språk- och medvetandefilosofi och mänsklig kommunikation.